Voetbal is plezier

Voetbal is plezier

Initiatieven als de ‘Rotterdamse aanpak veilig voetballen’ en het symposium ‘Match of the Day’ in Asten brengen verenigingen samen om ervaringen uit te wisselen voor een veilig en plezierig voetbalklimaat. Respect en begrip voor de arbitrage zijn daarbij belangrijk, de invoering van het spelregelbewijs en de organisatie van spelregelavonden dragen hieraan bij.

Een scheidsrechter die niet opvalt, heeft goed gefloten, maar tijdens de Week van de Scheidsrechter  staan de scheidsrechters in het zonnetje. Zowel de KNVB als de verenigingen spreken dan hun dank uit aan ruim 28.000 scheidsrechters. Opvallend is dat er steeds meer jongeren gaan fluiten, mede dankzij inspanningen van de clubs.

Blauwe kaart

Verenigingen maken werk van sportiviteit en respect op en rond de velden, zo blijkt uit het succesvolle project de Blauwe Kaart, waarin de KNVB en Volkswagen samenwerken. Na afloop van elke wedstrijd kunnen D- E- en F-teams aan de tegenstander een Blauwe Kaart uitreiken. Een compliment voor sportief gedrag om verenigingen, voetballers én ouders te stimuleren er een sportieve en plezierige wedstrijd van te maken.

District Zuid II organiseert een Fair Play-competitie voor F-pupillen zonder scheidsrechter. Kinderen beslissen zelf over spelsituaties en de toeschouwers bevinden zich op 20 meter van het speelveld. In de andere districten vinden ook speciale toernooien met aandacht voor Fair Play plaats.

Twin Games

Spelenderwijs leren. Vroeger gebeurde dat op straat, nu is er voor de E-pupillen Twin Games. Een nieuw concept met kleinere veldjes waardoor de jeugdspelers meer in balbezit komen. De kinderen spelen zes tegen zes en wisselen twee keer van tegenstander, zodat iedereen tegen elkaar komt te spelen.