Voorwoord

Voetbal om van te houden. Die gedachte vormt de basis van het beleidsplan 2014-2018 dat zijn slotjaar beleeft. Dankzij een aantal historische prestaties en besluiten is de blik heel duidelijk naar voren gericht. Op de toekomst, op de aanval, op innovatie.

Zo is bijvoorbeeld de liefde van de voetballiefhebbers voor de OranjeLeeuwinnen in het jaar na het Europees kampioenschap alleen maar gegroeid. Thuisinterlands zijn razendsnel uitverkocht, kijkcijfers schieten voorbij het miljoen. Het Nederlands elftal doet er na een magere periode alles aan om weer kleur op de wangen te krijgen. Jonge talenten zorgen voor nieuw elan en voor hoop bij het Oranjelegioen.

De jeugd heeft de toekomst, maar die ontwikkeling gaat niet vanzelf. In de huidige samenleving liggen ook gevaren op de loer. Maatschappelijke thema's als overgewicht, roken en klimaatverandering spelen een grote rol en wij zien het als onze plicht om hierin onze verantwoordelijkheid te nemen. Als grootste sportbond van Nederland, met meer dan 1,2 miljoen leden, kunnen we het voortouw nemen en ambitie tonen. Rookvrije sportparken, een gezonde leefstijl en groene, duurzame accommodaties.

Voetbal is voor iedereen. Voetbal verbindt. Voetbal is plezier. Voor spelers, fans, scheidsrechters, ouders, vrijwilligers en bestuursleden. We moeten het samen doen. En krijgen hulp van innovatie en technologie. Het historische besluit FIFA om de Video Assistent Referee (VAR) in het spelreglement op te nemen, maakte ons trots. Wereldwijd was de KNVB de pionierende bond op het gebied van videoarbitrage. Net zo trots zijn wij op Rinus, de online assistent-trainer van KNVB Assist, die 24 uur per dag klaar staat voor onze amateurtrainers.

Daarmee nemen we een voorschot op het strategisch plan 2018-2022 waarin de voetballer centraal staat. De maatschappij staat niet stil en de sportbeleving verandert. Daar zijn we ons van bewust. Ons unieke voetballandschap heeft voor veel successen gezorgd, maar we moeten creatief en innovatief blijven. Met als grote motivatie: het Nederlands voetbal verder vooruitbrengen.

Op naar een mooie toekomst!

Met sportieve groet,
Directie KNVB