Voetbal is ontwikkeling

Voetbal is ontwikkeling

Videoarbitrage. Het Nederlandse voetbal is er vroeg bij en speelt wereldwijd een voortrekkersrol in het testen en ontwikkelen ervan. Dit seizoen zien we een aantal succesvolle voorbeelden, zoals in het KNVB Bekerduel Ajax-Willem II, waar een gele kaart na ingrijpen van de videoscheids omgezet wordt in een rode kaart. Ook elders wordt videoarbitrage inmiddels uitgebreid getest, bijvoorbeeld bij het WK onder 20 en de Confederations Cup.

Digitaal wedstrijdformulier en spelerspassen

In 2017/'18 zal het amateurvoetbal, na diverse geslaagde pilots dit seizoen, overstappen naar het mobiel digitaal wedstrijdformulier. Ook de digitale spelerspassen zijn onderdeel van deze Wedstrijdzaken-app. De plastic spelerspassen zijn daarmee voorgoed verleden tijd. Met de Wedstrijdzaken-app kost het invullen van wedstrijdformulieren minder tijd en moeite. Dat is vooral prettig voor de clubvrijwilligers.

Coach betaald voetbal: cursus op maat

De opleiding Coach Betaald Voetbal, de hoogste trainersopleiding in Nederland, is vernieuwd en heet voortaan UEFA Pro. Niet het programma, maar het talent van de individuele trainer is het uitgangspunt.

Trainers die worden toegelaten kunnen aangeven waar zij qua scholing behoefte aan hebben. Zij krijgen vervolgens een programma op maat aangeboden en gaan met hun eigen leerplan grotendeels zelfstandig aan de slag. Een leercoach zorgt voor ondersteuning. Afgestudeerden kunnen met dit diploma op zak als hoofdtrainer aan de slag in het betaald voetbal.

WorldCoaches aan het werk.