Voetbal is ontwikkeling

Voetbal is ontwikkeling

De ontwikkeling van het voetbal en voetballandschap gebeurt op vele plekken en niveaus. Het succesvolle voorzitterscongres, de kennisavonden in het amateurvoetbal en het kenniscongres van KNVB Expertise in het betaald voetbal, zijn voorbeelden van hoe de KNVB ontmoetingen tussen clubs, kennisdeling en kennisontwikkeling faciliteert.

Maar er is meer. Van het opleiden van scheidsrechterscoördinatoren, de ontwikkeling van een digitaal wedstrijdformulier voor het zaalvoetbal tot een pilot voor de samenwerking tussen zaal- en veldvoetbal in Haarlemmermeer; van de vorming van betere en sterkere competities en het aanbod van KNVB Assist tot het ontwikkelen van onze verenigingsadviseurs om de verenigingen nog beter te ondersteunen.

Onderzoek naar kunstgras

Onderzoek blijft een belangrijke pijler. Jaarlijks voert de KNVB onder amateurclubs een servicemeting uit, daarnaast wordt elk bezoek van een verenigingsadviseur aan een club met die club geëvalueerd. Onderzoek richt zich ook op actuele thema’s, zoals kunstgras. Is er verschil in het aantal blessures van voetballers wanneer zij op kunst- of natuurgras spelen?

Zijn er voordelen in de competitie voor teams die gewend zijn op kunstgras of juist natuurgras te spelen?

Over de grens

De KNVB is niet alleen actief in eigen land: in de aanloop naar EURO 2016 helpen KNVB-medewerkers de Roemeense bond met het opstarten van een eigen supportersbeleid. Een nieuw fenomeen is de voetbalhackaton: samen met kennispartner SAS nodigt de KNVB een aantal studenten uit en vraagt hen uit bestaande datasets nieuwe verbanden te leggen, met opmerkelijke resultaten tot gevolg (Voorbeeld: Krijgen spelers met rode shirts vaker een rode kaart? Het antwoord is ja).

Debuut van de videoref bij PSV-FC Eindhoven.