Voetbal is plezier

Voetbal is plezier

Zonder scheidsrechter geen voetbal. De jaarlijkse Week van de Scheidsrechter biedt verenigingen de kans hun scheidsrechters een blijk van waardering te geven. Een taart, een bloemetje of een bericht op social media, meer dan de helft van de clubs bedankt zijn scheidsrechters actief. Dat heeft een positief effect op het aantal scheidsrechters: in totaal zijn er nu meer dan 31.000 geregistreerde scheidsrechters en ruim 4.000 assistent-scheidsrechters.

Spelregelbewijs

Amateurvoetbal werkt verder aan een positief voetbalklimaat, onder andere vanuit het sportbrede programma Veilig Sportklimaat (VSK) en met de filmpjes van back to basics. Een ander middel dat wordt ingezet om het plezier te bevorderen is het spelregelbewijs voor B-junioren. Bijna iedereen in die doelgroep heeft het spelregelbewijs inmiddels gehaald, is daardoor beter op de hoogte van de regels en kan op een positieve en sportieve manier voetballen.

Gaat een club of speler toch over de schreef, dan zijn er verschillende mogelijkheden. Bij tien procent van de jongeren die een rode kaart hebben gehad, volgt een traject dat samen met HALT is opgezet. Risicoverenigingen worden beter gemonitord en waar nodig begeleid om de negatieve uitingen terug te dringen.

Vrijwilliger in Oranje

Honderdduizenden vrijwilligers zijn wekelijks in de weer voor hun club. Als dank voor al hun werk worden, na een landelijke verkiezing, Sip Wijchers (HFC'15), Monique van de Pas (sv Reeshof) en Samir el Gamal (RKTVC) geselecteerd om als respectievelijk voorzitter, barmedewerker en terreinknecht uit te komen voor Oranje. Tijdens de oefeninterland Nederland-Frankrijk in de Amsterdam ArenA staan ze voor één keer in de spotlights.

BVV werkt aan een veilige en plezierige voetbalomgeving.