Voetbal is verbinden

Voetbal is verbinden

De verbindende rol van voetbal verandert door de jaren heen, maar het verenigen van voetballiefhebbers blijft de basis. Op het veld, in de zaal, als supporter, vrijwilliger of speler; het sociale netwerk via voetbal is en blijft enorm. Verenigingsadviseurs komen veelvuldig bij clubs en zijn de spin in het web in het regionale voetballandschap. Samen met de dit seizoen gekozen ledenraadsleden en KNVB-ambassadeurs zijn zij er altijd voor clubs: bij vragen, feestelijkheden en ook op de minder leuke momenten.

Trending topics

Ook online verbinden wordt steeds belangrijker. Website KNVB.nl is vernieuwd en amateurclubs kunnen voor informatie, ondersteuning en ontwikkeling terecht op de website van KNVB-assist. Social media spelen een steeds grotere rol in de communicatie. De hashtags #scheidsbedankt en #schoolvoetbal zijn landelijk trending topic. In de aanloop naar de bekerfinale kunnen supporters via #CupCoach prijzen winnen door de uitblinkers op het veld te voorspellen. Een unieke samenwerking tussen de KNVB en Twitter.

WorldCoaches

Ruim 9.000 WorldCoaches zijn inmiddels opgeleid, in onder andere Indonesië, Peru, Libanon en Zuid-Afrika.

Zij begeleiden wereldwijd 360.000 kinderen bij het ontwikkelen van hun voetbaltalent en geven spelenderwijs educatie over belangrijke life skills en thema’s, zoals omgaan met diversiteit en het belang van veilig drinkwater.

In juni reizen ambassadeurs Frank Rijkaard, Aron Winter, Nwankwo Kanu en Kalusha Bwalya af naar New York om op het balkon van het hoofdkwartier van de Verenigde Naties met kinderen een balletje te trappen. Hiermee vragen ze aandacht voor de belangrijke verbindende rol van voetbal en de rol die de sport speelt in het bevorderen van vrede, ontwikkeling, gezondheid en onderwijs.

500 voorzitters bezoeken dit jaar het Voorzitterscongres.