Aantrekkelijk
voetbalaanbod

AANTREKKELIJK VOETBAL– EN COMPETITIE­AANBOD

• Aanbod voor iedereen
• Aansprekende competities in de top
• Voetbal start-ups

Voetbal anno nu vraagt om meer flexibiliteit en maatwerk. Daar zet de KNVB vol op in, op alle niveaus. Van de Eredivisie tot het pupillen­voetbal. Na een aantal magere jaren van Nederlandse clubs in Europa, presteert Ajax goed in de Champions League. De Amsterdammers bereiken de halve finale en stellen daarmee voor Nederland de belangrijke elfde positie op de UEFA-coëfficiëntenlijst veilig.

Zodra Ajax door de groepsfase heen komt, verzoekt de club de KNVB om meer ruimte te geven in het competitieprogramma om zich zo optimaal mogelijk te kunnen voorbereiden op de komende Europese duels. Hieraan wordt gehoor gegeven en een aantal wedstrijden wordt verplaatst. Daarmee faciliteert de KNVB de afspraken die de clubs en Eredivisie CV onderling en in overleg met de bond hebben gemaakt in het kader van de veranderagenda. Dit is in het belang van de clubs en het gehele Nederlandse voetbal.

Nieuwe wedstrijd­vormen voor alle pupillen van start

Meiden- en vrouwenvoetbal

Ontwikkeling 'eQuality index'

Ontwikkelingen anders georganiseerd voetbal

Nieuwe wedstrijd­vormen voor alle pupillen

Fase 2 van de implementatie van de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen (Onder 10, Onder 11 en Onder 12) gaat in september van start. Dat betekent dat nu alle pupillen hun wedstrijden spelen in de nieuwe wedstrijdvorm. Uit een evaluatie met verenigingen blijkt dat de clubs overwegend positief zijn en nog slechts enkele verbeterpunten zien. Mede op basis hiervan zijn enkele spelregelaanpassingen gedaan.

Meiden- en vrouwen­voetbal

De semi-landelijke competitie voor speelsters onder 17 jaar wordt opgezet.

De nieuwe Divisie MO.17 biedt talentvolle en ambitieuze speelsters in deze leeftijdscategorie een plek om zich verder te ontwikkelen. Het initiatief ontstaat nadat signalen zijn ontvangen van verenigingen en speelsters, dat het bestaande competitieaanbod niet voldoende aansluit bij hun wensen. De clubs in de Eredivisie Vrouwen en de KNVB slaan de handen ineen en stellen gezamenlijk een plan op om tot een topcompetitie te komen. Hierin zit een pakket kwaliteitseisen, maar ook een gezamenlijk marketingplan.

eQuality index

Met SciSports wordt de zogenoemde ‘eQuality Index’ ontwikkeld.

Deze index maakt gebruik van de data die wordt ingevoerd op de mDWF (mobiel digitaal wedstrijdformulier) en kan poules van gelijkwaardiger niveau maken. Een pilot gaat draaien in het komend seizoen. Uiteindelijk moet het project ervoor zorgen dat er minder grote uitslagen en meer evenwichtige competities ontstaan, die uiteindelijk leiden tot meer voetbalplezier.

Ontwikkelingen anders georganiseerd voetbal

De teruglopende ledenaantallen, toenemende concurrentie (van met name commerciële sporten als fitness) en nieuwe behoeftes van voetballers vragen om meer flexibiliteit, maatwerk en nieuw aanbod. Met VoetLab zoekt de KNVB naar nieuwe voetbalalternatieven, aanvullend op het bestaande KNVB-aanbod bij de verenigingen. Dit jaar is gewerkt aan een businessplan waarin dit idee is uitgewerkt en doorgerekend. Bestaande initiatieven die hieronder vallen zijn Kicks en Walking Football.