internationaal

De KNVB is er op belangrijke momenten in het internationale voetbal altijd 'bij' geweest, wanneer er belangrijke besluiten genomen werden. Of het nu de oprichting van FIFA was of het besluit om de VAR in te voeren; de KNVB behoort tot de founding fathers. Dat willen we graag zo houden en uitbouwen.

Rondom de Nations League-wedstrijden zijn de relaties met de Fransen, Duitsers en UEFA aangetrokken. Daarnaast is het UEFA-congres 2020 aan Amsterdam toegewezen. Dit seizoen blazen we ook het overleg internationale ontwikkelingen nieuw leven in. Vertegenwoordigers van de KNVB en het clubvoetbal komen regelmatig bijeen om ontwikkelingen te bespreken, kwesties te agenderen of agendapunten uit het buitenland van commentaar te voorzien. Op gestructureerde wijze wordt zo het netwerk van de KNVB in het buitenland uitgebouwd. Dit alles gebeurt vanuit een vooraf bepaalde internationale strategie. Onder de titel 'KNVB: voor de toekomst van ons voetbal' zijn de volgende vijf strategische pijlers benoemd en ingevuld.

Competitive balance

Samen met de Eredivisie en Europees spelende clubs proberen we te lobbyen voor optimale voorwaarden voor 'opleidende bonden' en de belangen van onze competities. Bewust spreken we hier niet van kleine competities. De Eredivisie is als kraamkamer van grote talenten een grote speler als opleider.

Innovatie en ontwikkeling

Op diverse manieren wordt hier invulling aan gegeven. Een denktank op UEFA-niveau over spelregels, de eerste experimenten met intrappen en selfpass bij de Future Rules Football League, de ontwikkeling van opleiding Certificate Football Management (CFM). Ook op media gebied (Voetbal TV) zijn we voorlopers binnen UEFA en FIFA.

WorldCoaches

Dit programma loopt al langer binnen de KNVB en levert internationaal veel bijval op. We maken serieus werk van 'voetbal voor iedereen en overal'. Dit jaar is veel progressie geboekt op de drie grootste internationale projecten: Football for water, Sport for development en Sport and Humanitarian assistance (Libanon).

Evenementen

De voorbereidingen op EURO 2020 zijn al geruime tijd in volle gang. Nederland krijgt de organisatie van het EK Futsal 2022 toegewezen en in het spoor van de succesvolle OranjeLeeuwinnen gaan we ons ook kandideren voor een evenement op clubniveau: de UEFA Women’s Champions League Final 2023.

Spelregelvernieuwing

Dit jaar is voor het eerst de Future Rules Football League gespeeld, met gedoogsteun van de IFAB, de spelregelcommissie van FIFA. Alle data ten aanzien van proefnemingen als de selfpass, het intrappen in plaats van ingooien en tijdwaarneming wordt inmiddels verwerkt.