KNVB Jaarverslag 2018/'19

Voorwoord

De voetballer centraal. Dat is het uitgangspunt van onze strategische visie voor de jaren 2018-2022. In onze snel veranderende maatschappij beleven mensen hun sport op een andere manier en wordt flexibiliteit verwacht. Zowel aan de professionele top als in het geliefde amateurvoetbal. We staan daarom, samen met de clubs en verenigingen, voor nieuwe uitdagingen.

In het eerste jaar van onze nieuwe strategische periode kijken we aandachtig naar het competitieaanbod. Niet overal sluit het aanbod aan bij de wensen en behoeften van de individuele voetballer. We zien het als onze taak om daar zo goed mogelijk op in te springen en bij te sturen. Zorgen voor (nieuwe) competities van gelijkwaardig niveau, zodat elke voetballer plezier heeft en zich kan ontwikkelen op zijn of haar niveau.

Over de staat van onze Oranjeteams bestaat geen twijfel. Het gaat goed met het Nederlands voetbal. Heel goed zelfs. De kleur oranje straalt als vanouds. We knallen het seizoen uit met de unieke finaleplaats van de OranjeLeeuwinnen op het WK. Barrières worden geslecht, want de vrouwen veroveren ook hun allereerste Olympische ticket. En de mannen? Die melden zich met jong talent en nieuw elan terug aan de Europese top met een finaleplaats in de Nations League.

Ook op maatschappelijk gebied begeven we ons in de voorste linie. De Groene Club is daar een mooi voorbeeld van. Na het eerste pilotjaar pakken we door en begeleiden we 210 verenigingen naar een duurzame accommodatie. Naast milieuwinst leiden de energiebesparende maatregelen tot een lagere energierekening, één van de grootste kostenposten van amateurverenigingen.

Vanzelfsprekend houden we ook de ontwikkelingen buiten de landsgrenzen goed in de gaten. Op gestructureerde wijze bouwen we ons netwerk in het buitenland uit, zodat we bij het nemen van belangrijke beslissingen op de eerste rang zitten. De entree van de Video Assistent Referee (VAR) in de Eredivisie en Champions League dit seizoen is daar een mooi voorbeeld van. Vernieuwing en innovatie kunnen het verschil maken voor het Nederlandse voetbal in het algemeen en de individuele voetballer in het bijzonder.

Op naar een nieuw bijzonder voetbaljaar!

Met sportieve groet,

Directie KNVB