Opleiding en
ontwikkeling

OPLEIDING & ONTWIKKELING

• Iedere voetballer verdient een goede trainer
• Nederlandse trainers van internationaal topniveau
• Vrouwen in voetbal

Een goede trainer voor elke speler, meer vrouwen in het voetbal en bestuurders die met meer kennis de vereniging nog beter organiseren. Met opleidingen en ontwikkelingsprogramma's helpen we het Nederlandse voetbal vooruit.

In mei starten veertien trainer-coaches met de opleiding UEFA Pro, de hoogste trainersopleiding van Nederland. Nieuw in deze editie is de begeleiding door een leerteam dat bestaat uit een docent en een leercoach van de KNVB, externe en interne experts en de praktijkbegeleider van de eigen club. In de opleiding wordt veel maatwerk verricht en is er meer aandacht voor zaken als pedagogiek en teamdynamiek. In februari start de pilot voor de vernieuwde opleiding tot pupillentrainer. Bij de nieuwe opzet staat meer maatwerk en interactie centraal om de kwaliteit van de trainer-coach in opleiding verder te verhogen. Op basis van de evaluaties en ervaringen die als feedback komen zal de opleiding pupillentrainer verder worden doorontwikkeld.

De module voor beginnende trainer-coaches in het jeugdvoetbal (JVTC) is opnieuw succesvol. Dit seizoen ondersteunt de KNVB Academie zo'n 120 verenigingen. Zij krijgen inzichten om beter kaderbeleid te voeren en verantwoordelijkheid te nemen voor de ontwikkeling van kader en (jeugd)spelers, terwijl zo’n 1600 beginnende trainers een module volgen met het JVTC-certificaat als eindresultaat. Verenigingen en cursisten beoordelen dit traject met een 7,9.

Steeds meer verenigingen omarmen het vrouwenvoetbal

nieuwe opleiding 'Besturen met impact' voor 239 deelnemers

Ontwikkelings­programma meiden- en vrouwenvoetbal

Steeds meer verenigingen omarmen het vrouwenvoetbal, waardoor het ledenaantal onder vrouwen blijft groeien.

Ook zijn steeds meer vrouwen werkzaam als coach, scheidsrechter, vrijwilliger en bestuurder. Het ontwikkelingsprogramma richt zich op de positionering en het ontwikkelen/verbeteren van de jeugdopleiding van het meiden- en vrouwenvoetbal. De KNVB speelt hierbij ondersteunende, faciliterende en/of adviserende rol. De deelnemende verenigingen volgen een proces van informeren tot aan het gezamenlijk opstellen van een actieplan. Het ontwikkelprogramma wordt door de verenigingen gewaardeerd met een gemiddeld cijfer van 7,8.

Besturen met impact

Op achttien locaties wordt voor het eerst de opleiding Besturen met impact gehouden.

Daarin krijgen 239 bestuurders de mogelijkheid zich te ontwikkelen, om zo met de opgedane kennis hun eigen club nog beter te kunnen besturen. In vergelijking met het gemiddelde beeld onder voetbalbestuurders is de diversiteit onder de deelnemers aan de opleiding erg hoog. Zo is de jongste cursist 19 jaar oud, de gemiddelde leeftijd 44 jaar en 26% vrouw. Uit een evaluatie blijkt dat de bestuurders tevreden zijn over de opleiding die zij het cijfer 7,8 geven. Nieuwe series opleidingen zullen volgen.