Innovatie

• Innoveren vanuit de vraag
• KNVB Campus
• Nieuwe voetbalbeleving

Met innovatie en vernieuwing wil de KNVB slim en actief inspelen op de snel veranderde wereld om ons heen. En het verschil kunnen maken voor het Nederlandse voetbal. De Video Assistant Referee is daar een prominent voorbeeld van. De VAR doet in augustus zijn intrede in de Eredivisie en is van meet af aan een veelbesproken onderwerp.

De indruk is dat de VAR elke wedstrijd ingrijpt en de arbiter te vaak naar het scherm wordt geroepen. Uit een evaluatie blijkt dit niet het geval te zijn. In ruim 300 competitiewedstrijden grijpt de VAR 106 keer in. Bij 73 van die ingrepen gaan de scheidsrechters naar het scherm om te situatie zelf nog een keer te beoordelen. In 87 gevallen levert het een betere beslissing van de arbitrage op. Uiteindelijk maakt de arbitrage in het gehele seizoen 28 echte fouten, vooral bij de beoordeling van strafschoppen en ernstige overtredingen. Situaties waar persoonlijke interpretatie een grote rol speelt. Hier zien we nog veel ruimte voor doorontwikkeling. Maar spelers en coaches ervaren de VAR vrijwel allemaal als positief en merken dat het spel eerlijker is. Het doel is om de videoarbitrage snel door te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van informatievoorziening naar het stadionpubliek.

FIFA en UEFA doen veelvuldig beroep op Nederlandse scheidsrechters als VAR. Danny Makkelie en Pol van Boekel vormen het VAR-team bij de Champions Leaguefinale, Makkelie is als VAR actief op het WK voor vrouwen in Frankrijk, Van Boekel bij het WK onder 20 en op de Afrika Cup en Jochem Kamphuis en Bas Nijhuis bij het EK onder 21.

voetbal en innovatie komen samen op één locatie

Innovatie­hub #11

Op de KNVB Campus komen voetbal en innovatie samen op één locatie: innovatiehub #11.

Ruim dertig partijen uit het bedrijfsleven en de wetenschap zijn aan het netwerk verbonden. Zij helpen nieuwe kennis te ontwikkelen en het Nederlandse voetbal te versterken. Na de komst van de VAR, die ons als pionierende bond op de kaart heeft gezet, komt een aantal andere projecten aan bod, variërend van het neerzetten van een individuele speelsterkte met SciSports tot het creëren van een beter exploitatiemodel voor velden.