KNVB Jaarverslag 2020/'21

Voorwoord

We weten het op voorhand. Dit seizoen zal anders zijn dan alle andere ooit tevoren. We bereiden ons goed voor, stellen voor ieders veiligheid gedegen protocollen op en staan klaar voor onze verenigingen en voetballers. Het vergt veel van ieders flexibiliteit, maar het allerbelangrijkste is dat de poorten van de sportparken gelukkig weer opengaan en de bal overal weer gaat rollen.

Dat was half september 2020. Twee weken later voelen we de eerste klap: geen publiek meer en kantines moeten dicht. Dinsdag 13 oktober volgt een nieuwe dreun als de amateurcompetities in de pauzestand gaan. Later zal blijken voor veel leden ook voor de rest van het voetbaljaar. Voor het tweede seizoen op rij zetten de afgekondigde overheidsmaatregelen om de coronapandemie te bestrijden een streep door het sportieve verenigingsleven van miljoenen mensen in ons land.

Opnieuw wordt het voetbal hard getroffen. Het betaald voetbal kan - weliswaar in lege stadions - gelukkig doorgaan, al missen we de energie van het publiek enorm. Maar voor onze amateurverenigingen is de onzekerheid groot. Zij missen kantine-inkomsten en moeten hun leden binnenboord zien te houden. En hoewel bij stijgende coronacijfers de veiligheid en gezondheid altijd voorop staan, wordt het voor ons gedurende het seizoen steeds lastiger om begrip te blijven houden voor de overheidsmaatregelen. Langere tijd niet kunnen sporten heeft juist steeds meer nadelige gevolgen voor de volksgezondheid en het sociale leven. Een teamsport is een effectief middel in de strijd tegen maatschappelijke problemen zoals bewegingsarmoede, overgewicht en eenzaamheid.

In de staart van het seizoen krijgen we eindelijk groen licht. Via de KNVB Regiocup kunnen jeugdteams na acht maanden eindelijk weer wedstrijden spelen. Tijdens de Oranjefestivals en de Nationale Voetbaldag krijgen we weer het oude gevoel terug. En ook is het heerlijk om weer Oranjefans te zien bij EURO 2020 en oefeninterlands van de OranjeLeeuwinnen.

Zijn we daarmee uit de problemen? Nee, de onzekerheid blijft en pas in de komende maanden zullen we ervaren of verenigingen het hoofd boven water hebben kunnen houden. We hopen van wel. Dankzij financiële compensatieregelingen, creatieve digitale initiatieven en natuurlijk de voetballers zelf. Wat dat laatste betreft: we zijn positief gestemd als we kijken naar de ledenaantallen. Ja, die zijn gedaald, met 1,8% ten opzichte van het vorige seizoen. Maar over de gehele linie blijkt de loyaliteit van de voetballers naar hun vereniging en geliefde sport bijzonder groot te zijn. Zeker bij de senioren die bijna een heel seizoen niet konden trainen en spelen. Bovendien zien we bij de pupillen van Onder 7 een groeipercentage van liefst 9,3%. Dat is voor een groot deel te danken aan de inspanningen van de verenigingen en de organisatie van de succesvolle Oranjefestivals. Die zijn speciaal in het leven geroepen om de instroom van jeugdleden te bevorderen.

Het coronaverhaal is lang en heeft enorme impact gehad. Toch blijven we als sportmensen optimistisch en richten we de blik naar voren. Dat resulteert dit seizoen ook in veel mooie dingen. Denk bijvoorbeeld aan het grote succes van onze online community Eén tweetje waar heel veel bestuurders dankzij elkaars kennis voordeel uit halen. Of de nieuwe ontwikkelingen rond het 4-fasenvoetbal dat onze jongste jeugd meer spelplezier biedt. Hetzelfde geldt voor het historische besluit dat vrouwen voortaan in de mannen A-categorie kunnen voetballen en horizontaal overstappen voor seniorenteams mogelijk wordt. Ook werken we er hard aan om meer vrouwen een rol in het voetbal te laten bekleden; als trainer, official of bestuurder. Via De Groene Club worden steeds meer sportparken in Nederland duurzamer en gaan energiekosten omlaag.

Het zijn thema's die ons voetbal en verenigingsleven alleen maar sterker maken. Vanwege corona raken ze soms wat op de achtergrond, maar zoals de voetballer de blik op de bal heeft houden wij ons vast aan het strategisch plan 2018-2022. Ook in dit derde jaar. Bij alles wat we doen, denken we vanuit de voetballer in zijn of haar omgeving. Plezier op en rond het veld is de basis van alles. Na een seizoen waarin we nauwelijks konden voetballen, zal dat voor altijd recht overeind blijven staan.

Met sportieve groet,

Directie KNVB