Oranje

Oranje om trots op te zijn

EURO 2020

Ook voor onze Oranjeteams is de impact van de coronacrisis enorm groot. Op het moment dat het Nederlands elftal de route richting EURO 2020 wil starten, gaat er een streep door de oefeninterlands tegen Verenigde Staten en Spanje. Daarna wordt ook duidelijk dat EURO 2020 niet door kan gaan. Wat een voetbalfeest had moeten worden verandert in een stille zomer.

Gelukkig komt van uitstel geen afstel. EURO 2020 wordt verplaatst naar de zomer van 2021 en samen met onze partners en UEFA kunnen we bekendmaken dat Amsterdam ook volgend jaar één van de speelsteden is. Ook de OranjeLeeuwinnen moet een jaar langer wachten op hun grote doel als de Olympische Spelen van Tokio verschuiven naar 2021. De EK-kwalificatiewedstrijden van Jong Oranje, Onder 17 en Onder 19 worden uitgesteld.

Steun internationals en Deltaplan

Klantreis

Steun internationals en Deltaplan

Naast de enorme impact op de volksgezondheid, leidt de coronacrisis tot financiële problemen in vrijwel alle sectoren. Dat geldt ook voor de voetbalclubs. De Oranjespelers (Nederlands elftal, OranjeLeeuwinnen en Jong Oranje), hoofdsponsor ING en de KNVB zijn zich hiervan bewust en presenteren daarom in april gezamenlijk een financieel steunpakket voor de clubs.

De donaties van de Oranjespelers en ING richten zich op het amateurvoetbal, terwijl de KNVB zowel de betaald voetbalclubs als de amateurverenigingen steun biedt. Het gaat om een combinatie van donaties, maatregelen en tegemoetkomingen die in totaal een bedrag van 11 miljoen euro vertegenwoordigen. Een geweldige steun in de rug. Verenigingen en clubs kunnen daarnaast ook aanspraak maken op een eenmalige uitkering van de overheid van 4.000 euro, om vaste lasten te bekostigen.

De bedrijfstak betaald voetbal heeft een gezamenlijk plan nodig om de coronacrisis te doorstaan. In juni presteren de KNVB, Eredivisie, Eerste Divisie (Keuken Kampioen Divisie), het 'Deltaplan: De toekomst van het Nederlands voetbal'. Het Deltaplan legt uit hoe de sector gezamenlijk richting volle(re) stadions kan werken, hoe de financiële doemscenario’s zich kunnen ontwikkelen, indien een heel seizoen zonder publiek wordt gespeeld en welke financiële steun de bedrijfstak aan de overheid heeft gevraagd. Daarnaast stellen we versneld middelen beschikbaar en worden aflossingen op leningen van clubs bij de bond opgeschort.

Klantreis

‘Oranje om trots op te zijn’ is één van de strategische pijlers van de KNVB. Natuurlijk zijn we trots op onze internationals, maar ook op onze trouwe Oranjefans die sinds jaar en dag achter Oranje staan en voor een positief imago over de grenzen zorgen. Om hen zo goed mogelijk te bedienen – nu en in de toekomst – willen we ervoor zorgen dat de zogenoemde klantreis van iedere Oranjefan zo optimaal mogelijk verloopt. En voldoet aan de individuele behoefte en verwachting.

Om dit proces te verbeteren, formuleren we op basis van data inzichten in Oranjefans een heldere klantcontactstrategie. Ook optimaliseren we de belangrijkste contact- en belevingsmomenten voor onze Oranjefan. Er ligt hierbij een sterke focus op digitaal, waarbij OnsOranje.nl en de Oranje app verbeteren op het gebied van content, service, beleving en verkoopmogelijkheden.

Futsal EURO 2022

In september knallen de kurken in het zaalvoetbal. Nederland krijgt het EK Futsal 2022 toegewezen, met zestien deelnemende landen het grootste EK Futsal ooit. Amsterdam en Groningen zijn van 19 januari tot en met 6 februari 2022 de speelsteden. De KNVB heeft zich ingespannen om de eindronde binnen te halen als onderdeel van de internationale strategie. Door dit toernooi te organiseren hopen we ook de stedelijke jeugd met verschillende achtergronden beter te bereiken en aan het voetballen te krijgen.