KNVB Jaarverslag 2019/'20

Samen vooruit;
de kracht van voetbal

Opeens rolt de bal niet meer. Gaan sportparken en stadions op slot. Blijven kantines dicht. Half maart zet de coronapandemie de samenleving op zijn kop. Naast al het persoonlijk leed en zorgen over onze gezondheid, wordt ook de voetbalwereld in onzekerheid gestort. Alle competities in Nederland stoppen voortijdig, zonder kampioenen, promovendi en degradanten. EURO 2020 en de Olympische Spelen worden uitgesteld. Het seizoen 2019/'20, waarin we ons 130-jarig bestaan vieren, kent op sportief vlak een abrupt einde.

Iedereen zal begrijpen dat deze ongekende situatie grote impact heeft op spelers, trainers, vrijwilligers, fans, scheidsrechters en bestuurders. Zowel in de kelder van het amateurvoetbal als in de top van het profniveau. We staan voor grote uitdagingen, terwijl de toekomst moeilijk te voorspellen valt. Wel weten we dat gezondheid altijd ver boven alles staat. Mensen zijn ziek, sommigen zelfs overleden. Ook onze verenigingen hebben (meerdere) leden, bestuursleden en trouwe vrijwilligers verloren aan COVID-19. Als eind april de sportparken voor de jeugd weer voorzichtig coronaproof open gaan, biedt dat troost en hoop.

Want onze liefde voor het voetbal is onvoorwaardelijk. In de weken dat we niet mogen spelen en trainen, voelen we de leegte. Geen wedstrijdspanning, geen uitlaatklep, geen koffie in de kantine of praatje langs de lijn. Eens te meer beseffen we hoezeer voetbal voor sociale verbondenheid zorgt. Het is daarom aan ons allen om ervoor te zorgen dat ons unieke voetballandschap en verenigingsleven toekomstbestendig blijft en samen met onze partners nemen wij daar het voortouw in. Voor de sector betaald voetbal richten we ons middels het Deltaplan op de toekomst.

Maar laten we zeker niet de maanden vergeten waarin corona nog niet onze volle aandacht had. In dit tweede jaar van de strategische periode 2018-2022 hebben we op tal van vlakken stappen gezet. Ons uitgangspunt is dat we de voetballer centraal zetten en zorgen voor een passend aanbod. Een continue proces waar we grote stappen zetten. De gemengde competities voor de jeugd tot en met Onder 10 is daar een treffend voorbeeld van. Bestuurders vinden elkaar in het online platform Eén Tweetje en we ontvangen positieve reacties op het 4-fasenmodel in het pupillenvoetbal. De topcompetities bij de jeugd ondergaan een belangrijke herstructering. De jongvolwassen voetballers kregen hun eigen competitie (O21 en O23). En het succes van Voetlab, waarmee we een nieuwe doelgroep aan ons binden, smaakt naar meer.

De nieuwe werkelijkheid dwingt ons om nieuwe initiatieven te ontplooien. Met een aantal waren we al gestart. Door de beperkingen van coronamaatregelen zijn veel digitale ontwikkelingen in een stroomversnelling gekomen, zoals de veelbekeken webinars. Vernieuwing en innovatie is een van de pijlers van ons strategische plan, waarmee we het verschil kunnen maken voor het Nederlandse voetbal. Op alle niveaus. We gaan er alles aan doen om sterker en veelzijdiger uit de coronastilte te komen. Samen met onze leden en clubs.

Met sportieve groet,
Directie KNVB